-->

ට්‍රැක්ෂන් කොන්ට්‍රෝල්





ට්‍රැක්ෂන් කොන්ට්‍රෝල්(TC) බොහෝ විට ඇ‌න්ටි-ලොක් තිරිංග පද්ධති (ABS) වලින් සමන්විත වාහනවල ඇති විකල්පයක්.ට්‍රැක්ෂන් එක එහෙමත් නැත්නම් ගැම්ම වැඩි දියුණු කිරීමට ABS සඳහා "ඇඩ් ඔන්" ලක්ෂණයක් වන අතර ගැම්ම පාලනය අවශ්‍යයෙන්ම වාහනය තෙත් හෝ ලිස්සන සුලු මතුපිට ටයර් සඳහා ඉක්මනින් වේගවත් ග්‍රහණයක් පවත්වා ගැනීමට උපකාර වේ.ගැම්ම පාලනය ගැම්ම අහිමි වන විට රෝද මත තිරිංග යෙදීමෙන් සහ / හෝ ක්ෂණිකව විවිධ ක්‍රම මගින් එන්ජින් ව්‍යාවර්ථය අඩු කිරීම මගින් රෝද එක තැන කැරකීම(spinning) වළක්වයි. ABS සහ TCS අතර ප්‍රධාන වෙනස නම් ABS බ්‍රේක් කිරීමේදී පමණක් ද TCS ඇ‌ක්ස්ලේටර් කිරීමේදී පමණක් ද ක්‍රියාත්මක වීමයි.

ට්‍රැක්ෂන් කොන්ට්‍රෝල් පද්ධතියේ කොටස්

බොහෝ ට්‍රැක්ෂන් කොන්ට්‍රෝල් පාලන පද්ධති සෙන්සර් යෙදවුම් ABS පද්ධතිය සමග එකට යොදාගනු ලබන අතර ඒ අනුව;

* පොදු පාලනය මොඩියුලය බොහෝ විට TCS සඳහා අමතර මෘදුකාංග හා පාලනය පරිපථ සහිතව භාවිතා වේ.සමහර වාහන තුළ වෙනම TCS පාලනය මොඩියුලයක් භාවිතා කළ හැක.

* එකම රෝද වේග සංවේදකය රෝද වේගය නිරීක්ෂණය කිරීම සඳහා භාවිතා වේ.

* එකම පොම්ප හා අධි පීඩන ඇ‌කියුමිලේටර TCS තිරිංග සඳහා ද්‍රව පීඩනය උත්පාදනය කිරීම සහ ගබඩා කිරීම සඳහා භාවිතා කරනු ලැබේ.

* තිරිංග පාලනය කිරීමට (අතිරේක සොලනොයිඩ් වෑල් කිහිපයක් සමග )
එකම මොඩියුලේටරය භාවිතා වේ.

ට්‍රැක්ෂන් කොන්ට්‍රෝල් ක්‍රියා කරන්නේ කොහොමද ?

මෙම TCS පාලන වැඩසටහනක් සඳහා වන මුලික යෙදවුම්(input)රෝදය වීල් ස්පීඩ් සෙන්සර් හරහා පැමිණෙනෙන අතර ඒ අනුව ඕනෑම අවස්ථාවක වාහනය ගමන් කරමින් තිබෙනවා යන්න වීල් ස්පීඩ් සෙන්සර් මගින් දිගින් දිගටම අධීක්ෂණය කරනු ලබයි.වීල් ස්පීඩ් සෙන්සර් විසින් රෝද වේගය සමානුපාතික වන සංඥාවක් උත්පාදනය කරන අතර එම සංඥා සංසන්දනය කිරීම මගින් ABS / TCS පද්ධතිය මගින් රෝද වල ගැම්ම අහිමි වීම,ලිස්සා යාම හෝ කැරකීම බව දැක්වෙන වෙනස්වීම් හඳුනාගනු ලබනවා.ඒ අනුව ගැම්ම පාලනය අවශ්‍ය වන විට,ගැම්ම අහිමි වන රෝද වලට බ්‍රේක් පීඩන⁣ය යෙදීම මගින් වේගය අඩුකර ගැම්ම නැවත ඇ‌ති කිරීමට ඉඩ ලබාදෙන අතර ම ව්‍යාවර්ථය ඩිෆරන්සලය හරහා විරුද්ධ රෝදයට  මාරු කිරීම සිදුවෙනවා.

ABS පොම්පය,අධි පීඩන ඇ‌කියුමිලේටරය සහ මොඩියුලේටරය හරහා අවශ්‍ය මෙහෙයවීමෙන් බ්‍රේක් පීඩනය ක්‍රියාත්මක කරවන අතර ගැම්ම පාලනය සාමාන්‍යෙයන් සෑම ධාවන රෝද බ්‍රේක් පරිපථයක් සඳහාම ABS මොඩියුලේටරයේ අමතර සොලනොයිඩ් වෑල් අනතර්ගත කරලා ‌තියෙනවා.මෙය පද්ධතිය මගින් ධාවනය වන විටදී රොද කැරකීමට(spinning)ලක්වන විටකදී බ්‍රේක් පීඩනය යොදො රෝද මන්දගාමී  කිරීමට ඉඩ ලබාදෙනවා.බ්‍රේක් පීඩනය යෙදීම සහ නිදහස් කිරීම මගින් ගැම්ම නැවත යථා තත්වයට පත්වන තෙක් බ්‍රේක් පරිපඨ සඳහා ABS සොලනොයිඩය මගින් අවශ්‍ය ලෙස බ්‍රේක් පීඩනය යොදන ලෙසට දැනුම් දෙනු ලබයි.

බ්‍රේක් ඕවර් හීට් වීම වැළැක්වීම සඳහා බොහෝ ගැම්ම පාලන පද්ධති යම් නිශ්චිත කාලයකට පසු හෝ බොහෝ වරක් නැවත නැවතත් බ්‍රේක් යෙදීමෙන් පසු නතර කිරීම සිදුකරනවා(මඩ හෝ හිම ධාවනය වැනි අවස්ථාවල)

රෝද දෙකෙහිම ගැම්ම පාලනය අහිමිවී ඇත්නම් නැවත රෝද දෙකෙහිම ගැම්ම යථා තත්වයට සකසා ගන්නා තෙක් රෝද දෙකටම බ්‍රේක් පීඩනය සමානව යෙදීම කරනු ලබන අතර නැවත ගැම්ම යථාතත්වයට පත්වන තුරු එන්ජිම ව්‍යාවර්ථය අඩු කිරීමට පවර්ට්‍රේන් පාලනය මොඩියුලය (PCM)වෙත සංඥාවක් යවනු ලබන අතර වාහනය යෙදුම් මත පදනම්ව ඕනෑම විවිධ ව්‍යාවර්ථ අඩු කිරීමේ උපායමාර්ග ගණනාවක් භාවිතා කිරීමට හෝ ඒකාබද්ධ කල හැක.ඒ අනුව;

* ත්‍රොටල් රිලැක්සර්(throttle relaxer)

සමහර යෙදුම් වල " throttle relaxer" භාවිතා කරන අතර මෙම උපාංගය ත්‍රොටල් දණ්ඩට සම්බන්ධව අනුයුක්ත කර ගැම්ම පාලනය අවශ්‍ය වන ත්‍රොටල් වෑල්වය ආ‌පසු ඇ‌දීමෙන් ත්‍රොටල් වෑල්වය ඇ‌රීම පාලනය කරනු ලබයි.ඇ‌ක්ස්ලේටරය පෑගීමට එරෙහිව relaxer පසුපසට තල්ලු කරන අතර එමගින් රථයේ රියදුරුහට ඔහුගේ පාදය ඇ‌ක්ස්ලේටරය මතින් ලිහිල් කිරීමට අවශ්‍ය බව රියදුරැ හට දැනීමට සලස්වයි.

* ත්‍රොටල් බයි වයර්(throttle-by-wire)

මෙහිදී ත්‍රොටල් වෑල්වය සහ ඇ‌ක්ස්ලේටරය අතර කිසිදු කේබල් හෝ යාන්ත්‍රික සම්බන්ධතාවයක් නැති අතර ඇ‌ක්ස්ලේටර් පැඩල් සෙන්සර් යෙදවුම් මත පදනම් වූ PCM මගින් ඉලෙක්ට්‍රොනිකව ත්‍රොටල් වෑල්වය පාලනය කිරීම සිදුකරනවා.මෙහිදී රෝද කැරකවීමක් සිදුවෙනවා නම් ක්ෂණිකව ගැම්ම පාලන පද්ධතිය මගින් ත්‍රොටල් වෑල්වය විවෘතවීම අඩු කිරීමට PCM පාලන ඒකකය වෙත සංඥාවක් යැවීම සිදුකරනවා.

* වෙනත් යෙදුම් මත,TCS පද්ධතිය හරහා PCM මගින් ස්පාර්ක් ටයිමින් කාලය මන්දගාමී(retard)කිරීම සහ / හෝ ඉන්ධන ඉන්ජෙක්ටර් එකක් හෝ ඊට වැඩි ගණනක් අක්‍රීය කිරීම(V8 එන්ජින් මත උපරිම ඉන්ජෙක්ටර් හතරක් දක්වා)මගින් ගැම්ම නැවත වැඩි කිරීම සඳහා ප්‍රමාණවත් නොවේ නම් එන්ජින් ව්‍යාවර්ථය අඩු කිරීමට ඉල්ලා සිටිය හැක.

* තවත් සමහර යෙදුම් ගැම්ම පාලන පද්ධතිය PMC හෝ TCM(transmission control module)පාලන මොඩියුලයෙන් ගැම්ම නැවත සැකසෙන තෙක් ක්ෂණිකව සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතිය ඉහල ගියරයකට මාරැ කර ව්‍යාවර්ථය අඩු කිරීමට ඉඩ ලබාදෙනවා.

අතිරේක ප්‍රතිචාර වශයෙන්,බොහෝ ගැම්ම පාලන පද්ධති පද්ධතිය සක්‍රිය වී ඇති විට ඩෑෂ් බෝඩ් මත TCS අනතුරු ඇඟවීම් බල්බය දැල්වීම සිදුකරනවා .

ගැම්ම පාලකය විසන්දි කිරීම

සමහර රියදුරන් ඔවුන් කාර්‍යය සාධන වාහන පැදවීමේදී කැමැත්තක් දක්වයි නම් සහ ගැම්ම පාලනය කරදර කාරී බවක් දක්වයි නම්,බොහෝ පද්ධති රියදුරු හට ගැම්ම පාලනය තාවකාලිකව විසන්ධි කිරීමට ඉඩ සලසා දෙන බටනයක් හෝ ස්විචයක් ඇත.පද්ධතිය විසන්දිකල විට,අනතුරු ඇඟවීම් ආලෝකය ආලෝකවත් වනු ඇති අතර ගැම්ම පාලනය ක්‍රියානොකරනු ඇ‌ත.රියදුරු නැවත TCS බොත්තම ක්‍රියාක්මක කරන තෙක් පද්ධතය ක්‍රියා විරහිතව පවතින අතර හෝ ඊලඟ ජ්වලන චක්‍රය(next ignition cycle)ආරම්භ වන තෙක් පවතිනු ඇත.

සටහන: අක්‍රීය වූ ගැම්ම පාලනය ABS පද්ධතියේ මෙහෙයුම් අක්‍රීය කිරීම හෝ බලපෑමක් නැති අතර ABS එහි අභ්‍යන්තර වරදක් නිසා අක්‍රීය කිරීමක් නැතිනම් නිරතුරැවම එය ක්‍රියාකාරීව පවතී.

ගැම්ම පාලනය සාමාන්‍යයෙන් වඩා වැඩි වේග දී අවශ්‍ය නොවන නිසා බොහෝ ගැම්ම පාලන පද්ධති පැයට කිලෝමීටර් 48(පැයට සැතපුම් 30) කට වාඩා අඩු වේගයේ දී පමණක් කියාත්මක වේ.එසේම ඉහළ වේග වලදී වාහන හැසිරවීමේ හා ස්ථාවරත්වය මත අහිතකර බලපෑමක් ඇති විය හැකි අතර ගැම්ම පාලනය,ස්ථාවරත්වය සහ සියලු වේග කටයුතු නියාමනය සියල්ලම ස්ථාවරත්වය පාලන පද්ධතියේම (stability control system-ESP)කොටසක් ලෙස පවතී.

ගැම්ම පාලක ගැටලු සහ රෝග විනිශ්චය

ගැම්ම පාලන පද්ධතිය එහිම අනතුරු ඇඟවීම් බල්බයක් ඇ‌ති අතර එය ABS පද්ධතිය සමග සිය අභ්‍යන්තර ස්වයං-රෝග විනිශ්චය(internal self-diagnostics)සමග හුවමාරැ කරගනු ලබයි.ඕනෑම සංරචකයක දෝෂයක් හඳුනා ගන්නේනම් එය එම පද්ධතියේ ක්‍රියාකාරීත්වයට බලපෑමක් ඇති  කරන අතර එක් පද්ධතියක හෝ දෙකෙහිම අනතුරු ඇඟවීමක් පැමිණ විට රෝග විනිශ්චය දෝෂ කේත(diagnostic trouble code-DTC)නියෝජනයට අනරෑපව පාලන මොඩියුලයේ දෝෂය පිහිටුවනු ලබයි.

මෙම TCS හෝ ABS අනතුරු ඇඟවීමක් බල්බ දෙකම දැල්වේනම්.එක් පද්ධතියක් හෝ දෙකම  සාමාන්‍යයෙන් විසන්දි වන අතර රෝග විනිශ්චය හා අලුත්වැඩියා කරන තෙක් ඔෆ්ලයින් ලෙස පවතිනු ඇත.

 TCS / ABS දෝෂ කියවීම් සහ කේත සෝදිසි කිරීමේ ක්‍රියා පටිපාටිය වාහන මාදිලිය හා වසර මත පදනම්ව වෙනස් විය හැකිය.සමහර පැරණි වාහන සහ ආනයන (උදාහරණයක් ලෙස Acura)වාහන වල TCS / ABS මොඩියුලය මැනුඅල් ෆ්ලෑෂ් කේත ඇති අතර මේසඳහා කිසිදු ස්කෑන් මෙවලමක් අවශ්‍ය නොවේ.බොහෝ නව මෘදුකාංග සහිත වාහන සඳහා ස්කෑන් මෙවලමක් අවශ්‍යවේ.

TCS / ABS රෝග විනිශ්චය සඳහා TCS / ABS බොඩි පාලනය මොඩියුලය(Body control module-BCM) සමග කතා කල හැකි මෘදුකාංගයක් සමග ස්කෑන් මෙවලමක් අවශ්‍යවේ(වාහනය වයර්ගත කර ඇ‌ති ආකාරය මත පදනම්ව).වාහනය,පාලක ප්‍රදේශ ජාලය(Controller Area Network-CAN)සමග නව එකක් නම් ස්කෑන් මෙවලම ද CAN-අනුකූල විය යුතුය.

බොහෝ යෙදුම් මත, TCS / ABS පද්ධතිය ස්කෑන් මෙවලම හරහා ක්‍රියාත්මක කළ හැකි ස්වයං-පරීක්ෂණ(self-tests)ගණනාවක් ඇත.මෙය TCS / ABS සොලනොයිඩ් පරීක්ෂණ සහ පොම්ප ක්‍රියාත්මක පරීක්ෂණ ඇතුළත් වේ.මෙම පරීක්ෂණ සඳහා සමහර OEM (Original Equipment Manufacturer)කර්මාන්ත ස්කෑන් මෙවලම සමඟ පමණක් ලබා ගත හැක.

මෙම ABS පද්ධතිය හෝ තිරිංග පද්ධතිය තුළ ද්‍රව කොටස් මාරැ කරනු ලබන්නේ නම්,ස්කෑන් මෙවලම ABS සොලනොයිඩ් cycle කිරීමට සහ  මොඩියුලේටරය සහ තිරිංග මාර්ග වල වාතය පිට කිරීමට අවශ්‍ය විය හැකියි.

විශේෂිත සේවා පටිපාටි සඳහා,සෑම විටම වාහන නිෂ්පාදනයේ සේවා මැනුඅල් වෙත අවධානය යොමු කරන්න.මෙය බ්ලීඩින් අනුපිළිවෙලවල්,රැහැන් රූප සටහන්,රෝද වේගය සංවේදක ප්‍රතිරෝධ පිරිවිතර හා උපාංග පරීක්ෂණ සහ ආදේශණ පටිපාටි ඇතුළත් වේ.

අවවාදයයි: TCS / ABS පද්ධති මත අධි පීඩන ඇ‌කියුමිලේටර් සම්පූර්ණයෙන්ම තිරිංග පද්ධති මත වැඩ කිරීමට හෝ තිරිංග ලයින් විවෘත කිරීමට පෙර පීඩන නිදහස් කළ යුතුය(depressurized).මෙය ඉග්නිෂන් ඔෆ් කර තිබියදී 30 සිට 40 දක්වා වාර ගණනක් තිරිංග පොම්ප කිරීමෙන් මෙය සිදු කළ හැක.

බොහෝ ගැම්ම පාලනය ගැටලු රෝද වේගය සංවේදකය සංඤා ක්‍රියාත්මක  කිරීම අසමත්වීම,පොම්ප ක්‍රියාකිරීමේ දෝෂ බලපෑම්,අධි පීඩන ඇ‌කියුමිලේටර් කාන්දු හෝ පීඩනය පවත්වාගත නොහැකිවීම බලපානු ලබයි.

රෝද වේගය සංවේදක ohmmeter මගින් ප්‍රතිරෝධ මිනුම් මැනිය හැකි අතර පිරිවිතර කියවීමේ සමග සන්සන්දනය කර පරීක්ෂා කළ හැක.සංවේදකය චුම්බක එකක් නම් සහ හොඳ සංඥාවක් නිෂ්පාදනය නොකරන්නේනම් හා චුම්භක සංවේදක අග්‍රය මත ලෝහමය සුන්බුන් හෝ සංවේදක අග්‍රය අතර වායු  පරතරය(Air gap) සහ 'O' රින්ග් එක ඉතා විශාලවීම ආ‌දිය පරීක්ෂා කල හැක(වීල් ස්පීඩ් සෙන්සර් වැඩි විස්තර මෙතනින්:https://www.facebook.com/groups/Carindustrial/permalink/541824295979452/).

දෝෂ කේතය අධි පීඩන පොම්ප වැඩ කරන්නේ නැති බව පෙන්නුම් කරන්නේ නම්,දෝෂ සහිත.පොම්ප රිලේ(faulty pump relay)හෝ නරක රැහැන් සම්බන්ධයෙන්(bad wiring connection)විය හැක.පොම්ප ක්‍රියාත්මක කිරීමට අසමත් වන්නේ නම් රිලේ එක කම්බියක් මගින් ජම්ප් කල හැකි අතර පොම්ප ක්‍රියානොකරන්නේ නම් ඒ වෙනුවට අලුත් එකක් මාරැ කළ යුතු වේ.

දෝෂ කේතය පද්ධති පීඩනය නොපැවතීම නම්,එමගින් සාමාන්‍යයෙන් අදහස් වන්නේ අධි පීඩන ඇ‌කියුමිලේටරයේ කාන්දු ඇති බවය.(ඇ‌කියුමිලේටරය හා මොඩියුලේටර / පොම්පය අතර එකලස් මුද්‍රාව පරීක්ෂා කරන්න, හෝ ඇ‌තුලත රබර ප්‍රාචීරය(diaphragm)කැඩී ඇ‌කියුමිලේටරය එහි නයිට්රජන් වායුව චාර්ජ් වීමයි)පද්ධතියේ පීඩනය ඉවත් කිරීමෙන් (depressurizng)පසු ඇ‌කියුමිලේටරය මාරැකරන්න.

ඕනෑම TCS / ABS මොඩියුලේටර් සොපනොයිඩ් වෑල් ගැටලුද ඇ‌තිවිය හැකිය.ගැටලුව යාන්ත්‍රික එකක් නම්(වෑල් මලකඩ හෝ විඛාදනය නිසා අසාර්ථක)හෝ ඉලෙක්ට්‍රිකල් එකක් නම්(මෙම වෑල්ව අසාර්ථක)විය හැක.සමස්ථ බොහෝ පද්ධති මත,වෑල්ව වෙන් වෙන් වශයෙන් ප්‍රතිස්ථාපනය කළ නොහැකි අතර මොඩියුලේටරය සමස්ථ ඒකකයක් ලෙස ප්‍රතිස්ථාපනය කල යුතුය.

දෝෂ කේතය අභ්‍යන්තර මොඩියුලයේ වරදක් නම්,TCS / ABS මොඩියුලය සාමාන්‍යයෙන් වෙනම අයිතමයක් ලෙස ප්‍රත්ස්ථාපනය කළ හැක. එය මොඩියුලේටරයට සම්බන්ධ කර හෝ වාහන තුළ අන් තැනක පිහිටා තිබිය හැකි ය.

මෙම TCS / ABS මොඩියුලය සහ PCM හෝ BCM (බොඩි පාලනය මොඩියුලය) අතර සන්නිවේදන දෝෂ ඇති නම් එය රැහැන් වරදක ප්‍රතිඵලයක් විය හැකිය.

වීඩියෝව සඳහා මෙතනින්:http://youtu.be/iBU2n-HI2oM

(චන්ද්‍රසිරි ජයවික්‍රම විසිනි)


Related Posts

Post a Comment